fredag 20 juli 2012

Insomnia

Jag har alltsedan jag var liten varit en orolig själ. Speciell då jag ska sova. Då finns det två scenarion.

1) Tusentals tankar flyger genom mitt huvud, bilder av människor jag sett, funderingar över vad jag sagt och gjort, funderingar över vad andra sagt och gjort osv. osv. Jag kan inte stilla min hjärna, utan den går på autopilot och det finns ingenting som får den att bli tyst. Detta kan pågå i flera timmar, vilket betyder att jag kan ligga klarvaken hur länge som helst.

2) Stum och stel, är väl bästa sättet att beskriva scenario två på. Jag ligger ner. Jag har det rätt bekvämt. Inga tankar flackar omkring i skallen. Men jag somnar inte. Jag bara ligger still. Som en död fisk. Bryr mig inte om någonting, men är ändå uppgiven. Är så trött att jag inte kan börja läsa eller stiga upp för att göra något annat en stund, men somnar gör jag inte heller.

På senare tid har jag dessutom börjat vakna mitt i natten, och inte kunnat somna om. Det känns i hela kroppen följande dag att jag inte sovit ordentligt.

Jag har alltid funderat på hur de gör på sömnlaboratorier, där de ska mäta orsaker och sömnkvalité hos folk som sover dåligt. Jag skulle aldrig klara av att sova bra på ett sömnlaboratorium. Är det inte en lite missvisande studie?

Det är så svårt det här med sömn.


Inga kommentarer: