tisdag 13 oktober 2015

Flugförintaren

Jag lägger en omtumlande vecka bakom mig och fortsätter som vanligt, fast jag inte skulle. Allting är likadant fast ändå inte. Jag läste en artikel om hur man kan förbättra sitt självförtroende och nu förssker jag leva enligt den sidans lärdomar. Det var i och för sig en riktigt härligt klychig självhjälpssida, av värsta sorten, men jag tänkte att om jag nu gick ner i vikt med hjälp av internets banaliteter så ska det väl gå att få ett bättre självförtroende på samma sätt (det påstås att bantning bygger på 20% motion och 80% matvanor eller någonting sånt, men jag hävdar att 80% av arbetet är det som sker i ens eget huvud, det vill säga mentalt peppande och ihärdighet av alla former av banalitet, maten och motionen kan dela på de överblivande procenterna). Plus att jag verkligen försökt göra mitt bästa för självförtroendet IRL också, så ingen fara. Riktiga människor är informerade. Så det så, jag är inte totalt uppslukad av cyberspace.

Det jag lärde mig från den underbart sliskiga självhjälpssidan var att se på alla kritiska tankar som flugor. Får man syn på en är det bara att slå ihjäl den. Så här brutal klarar jag ändå inte av att vara, så de kritiska tankar jag nu fångar upp får nog inta skepnaden av en fluga, men istället för flugsmälla använder jag en fenomenal laserblick. Jag stirrar stint på flugan tills den POFF träffas av laserstrålen och går upp i rök. Varje gång jag visualiserar den ivägpoffade flugan kan jag inte låta bli att flina åt röken som ligger kvar efter att flugan förintats ur mina tankar. Det är nog synnerliga saker som underhåller mig, det medger jag, men poängen som vi inte ska missa är att det känns som om det fungerar. Flugorna försvinner sakta men säkert, och om de är av den där svårinfångade sorten, så tvingar jag mig att fånga in den; att formulera vilken kritisk tanke den flugan står för, innan jag förintar den. Ibland är det nämligen inte lätt att sätta i ord på vilket sätt jag är kritisk, jag vet bara att jag är det.

Ihärdighet. Pepp. Mental styrka.

Det är många tankar som fyller mitt huvud, men de kritiska, de säger jag tack och adjö till.

Fli med laserblicken, flugornas största fiende. That's me.

Inga kommentarer: