söndag 10 maj 2009

Finn felet i ankdammen

Låt mig stolt presentera den stora avvikelsen: JAG! Jag borde ju vara finlandssvensk. Men det känns som om min pusselbit inte riktigt hakar på ankpusslet. Igår kom jag fram till att det inte heller är någon idé att försöka. Min framtid kommer inte att bestå av en massa finlandssvenskheter, kräftis, husis, sillis (jag vet knappt vad det innebär, man äter sill?), svenskis... All annan -is. Det har jag härmed bestämt. Jag VET att jag aldrig kommer att matcha in i den världen och då är det lika bra att prova någonting annat. Men sedan (efter lite mer analysering) kom jag fram till att det kommer att krävas radikala tag av mig om jag verkligen vill undvika "ändelsen-is-världen". Och jag är inte en värst radikal och djärv människa av mig.

Problemet är att jag är för mycket "bitter, blyg och bortkommen" finne (som i finsktalande finne) för att vara finlandssvensk, för mycket "SVT-pedagogik" finlandssvensk för att vara finne. Så då måste jag ju ta mig BORT härifrån. Hitta något som passar min stil, eller som min stil åtminstone kan leva jämsides med (för nej, jag passar inte in här inte).
finland är ändå mitt hemland, och jag tror att om jag bara skulle bestämma mig en dag för att åka till, låt oss säga, Makedonien, så skulle jag få mig en rejäl kulturchock (språket i sig skulle vara ett problem, vad fan pratar man ens i Makedonien?:makedoniska??). Och så har jag ju ändå den där halva delen i mig som saknar tillbaka till landet där alla är blyga och tysta och låter folk gå I FRED på gatorna, och den andra delen som saknar det sociala nätverket ("jaså, du är Helgas bror? Aaah, min småkusin gick i samma klass som Helgas bästis från lågstadiet" - ni vet, alla vet alla i nån form). Eller tja, det sista skulle jag knappast sakna för jag har inga finlandssvenska släktingar. Inte såna som hör till "-is-kategorin" i alla fall.

Kanske jag en dag bara åker någonstans för att få en kulturchockbehandling. Så skulle jag nog lära mig uppskatta livet här i Finland! Pah. Jag säger då bara. Jag VET ren hur bra vi har det i Finland. Det är dags att uppleva resten av världen.

P.s. Om nån har något jobb i spar eller bara lite extra pengar de inte behöver så tar jag gärna emot. Kommer väl aldrig att kunna upptäcka resten av världen om jag inte snart börjar tjäna nåt. Eller tigga...:(

Inga kommentarer: