söndag 13 september 2009

Copyright

När jag nu för en gångs skull studerar ett konstämne så måste jag ju diskutera copyright, right (ahahaa, ursäkta mig min "humor")? Jag hör till dem som nog har laddat ner musik olagligt på nätet, eftersom det är lätt och enkelt. När jag laddar ner ett stycke tänker jag mig att det är som att provsmaka. Är det gott bröd, köper jag det. Jag har köpt CD:n jag aldrig skulle ha köpt om jag inte först laddat ner musiken gratis. Det känns berättigat att ladda ner musik då, jag menar, artisterna tjänar ju mer på att jag laddat ner deras musik än om jag inte skulle ha gjort det. Och jag vill inte köpa en dyr CD som jag inte har hört någon låt ifrån, vad om den är dålig? Jag vill inte dela musiken jag laddat ner, så jag flyttar alltid över musikfilerna till en mapp som jag inte delar. Är det faktiskt så att jag ändå är kriminell? Tekniskt jo, men påriktigt...?
Nu har jag lyckats komma över spotify, som verkligen är bra (det är ju lagligt, och man kommer över massvis med musik gratis). Så just nu lyssnar jag mest på spotify, och provsmakar via det. Tyvärr har jag redan stött på album som man inte får lyssna på via finska spotify, och då blir det knepigt igen. Ska jag ladda ner några låtar från det albumet eller inte? Klarar jag mig utan? MEN JAG ÄR JU SÅ HIMLA NYFIKEN PÅ NY MUSIK!
Gäblääh.
Annat är det ju med böcker; det finns ju bibliotek.
Okej, jag medger, det finns visserligen CD:n på bibliotek också, men mitt tillfälliga närbiblioteks utbud på CD:n är typ: Kotimainen heavy, kotimainen rokki, kotimainen iskelmä (+ lite nittiotalspop som jag i något skede tänker underhålla mig med). Alltså inte min musiksmak.

Om jag skulle vara en artist, skulle jag bli sur på folk som laddar ner min musik gratis? Hmm, ja kanske, men sen igen skulle det ju också vara en komplimang, folk vill lyssna på min musik. Även om de inte vill lyssna så mycket att de skulle vilja betala för det - krhm. Men sen igen så är CD:n så dyra (tycker jag i alla fall) att det är alldeles förståeligt att man inte har råd att köpa alla sina favoritartisters CD:n. Och jag tar det åtminstone som en större komplimang att folk lyssnar på "min musik" (situationstecken eftersom "min musik" är rent hypotetiskt, plus att jag kom på att det låter töntigt) olagligt, än att de låter bli...

Dilemma. Etiska val. Vad är rätt, vad är fel?
(kan jag bli arresterad? Kulp.)

Jag fortsätter använda mitt spotify i alla fall!

2 kommentarer:

Gecko sa...

BJUD IN MIG TILL SPOTIFY!! Snälla?

Fli sa...

Jag har inga invitations så ja kan inte bjuda dig, men du kan ladda ner det själv:
http://www.danielnorin.com/index.php/webb-och-it-tips/gratis-spotify-invite.html