lördag 5 september 2009

Grundlurad!

Jag är lurad.
"Vasa är Finlands soligaste stad enligt statistiken"
SOOOOOOO NOT!
Jag tror att det har regnat varje dag sen jag flyttade hit. Verkligen REGNAT. Inte kanske hela dagen, men just då man ska typ cykla hem eller steka plättar på öppen eld. Men förberedd som jag är med en sjuuuuuukt vattentät jacka, så har jag inte blivit blöt ännu.
Eller kanske statistiken har rätt också. Lite grann. För solen skiner också nästan varje dag. Det är som om Vasa inte har förstått att det finns andra väder mellan ösregn och supersoligt. Och då när solen tittar fram har man ju klätt på sig sin sjuukt vattentäta jacka som också är sjuukt varm, kurabyxor och annat vattenresistant. Förstås!

För övrigt har Vasa verkligen levt upp till mina förväntningar. Det är kanske t.o.m. så att Vasa är bättre än jag trodde. Jag kommer varje dag hem skrattandes (vilket grannarna kanske tycker att är lite udda, men man får vara lite udda om man studerar scenkonst), jag har roligt i skolan, efter skolan, på skolans utflykter, på lektioner, när jag kommer hem, när jag går över brändö bro, när jag tappert cyklar i världens starkaste motvind påväg till skolan.
Det känns som om jag känt mänskorna på min klass hur länge som helst, och alla är så trevliga och roliga och underhållande. Lektionerna är hur kul som helst (det känns ju lite som dagis: vi måste alla skaffa tossor åt oss, och det enda vi gör är leker), och eftersom skolan är så liten så lär man känna alla som går där. Inte bara sina egna nio klasskamrater. Nog för att dom är hur ljuvliga som helst. Våra lärare är också hur bra som helst! Trevliga, roliga och bra på att lära, utan att bli några sluibulärare, så som vissa "roliga"lärare har en tendens att bli.

Okej, det har bara gått en vecka. Men vad kan man göra åt första intrycket? Som vår linjeledare sa: Ni kommer nog att hinna slitas mer än väl mot varandra. Vilket jag inte alls tvivlar på. But that's life. Just nu har jag roligt som fan.

Inga kommentarer: