onsdag 24 september 2014

Berätta om ditt sommarlov

Så skämtar vi kurskompisarna emellan inför en kommande uppgift. Vi ska nämligen hålla ett anförande om självvalt ämne under en föreläsning inom kort, och vi tänkte tillbaka på presentationerna vi höll i lågstadiet. Då var ämnet ofta just sommarlovet, eller "min hobby", ett djur i Afrika och så vidare. MEN VAD SKALL MAN BERÄTTA OM I DEN HÄR ÅLDERN? Det är den stora frågan.

Jag önskar jag hade ett självklart val, ett ämne jag brinner för och som jag vet mycket om färdigt (inte för att lättare slippa undan, utan för att ha ett hum om hur jag ska begränsa min presentation och bara berätta det allra intressantaste. Okej, och för att slippa lite lättare undan). Men de intressen jag tidigare brunnit för är nu slocknade, och jag är i ett skede av mitt liv där jag försöker hitta en ny livsgnista som för mig framåt.

Idag fick jag i uppgift att fundera på vad jag drömmer om. Det var en svår uppgift, jag drömmer om olika saker, men kan inte säga att jag är passionerad över någonting. Jag är helt enkelt en medelsvensson som gärna gör mycket, men bara hinner göra lite här och där. Omgivningen jag tidigare befunnit mig i har i viss mån krävt ett konstnärligt och djupgående sökande av livets mening, men detta slutade i att jag blev likgiltig gentemot allt i livet eftersom det började kännas så himla, ja, trivialt... Vad är det för mening med någonting över huvud taget då ingenting uppfyller mig till fullo? Så här har jag tänkt under de senaste åren, och jag har nu börjat inse att jag kan och borde uppskatta även små saker i livet. Allting behöver inte vara så pampigt. Och visst är det ju så att det stora och pampiga inte ens passar mig. Jag trivs här mitt emellan. På den gyllene medelvägen. Ying och yang. Ni vet.

En extra komplicerad yin och yang-symbol

Så vad kan man egentligen dra för slutsats av detta rabbel? Jo, att jag befinner mig i en övergångsperiod av något slag och att jag därför har det asjobbigt med att komma på ett ämne att berätta om i uppkommande presentation.

And that's why my life is complicated.


Inga kommentarer: