tisdag 23 september 2014

Kaos i köket

"Kaos i köket". Så skulle nog matlagningsprogrammet på TV heta, om jag vore programvärd. Jag älskar att experimentera i mitt kök, men kan inte briljera med överdrivet talangfulla kokkonster. När jag lagar mat skvätter såsen, grönsakerna rullar all världens väg, spisplattorna går heta och jag yrar fram och tillbaka i min beslutsångest om vilken stekspade jag nu egentligen vill använda. Men ärligt talat så tycker jag ändå att detta är vad som borde visas i matlagningsprogrammen, istället för de där som nu snurrar. Där har de ostbitarna färdigt skurna i skålar, mjölet färdigt uppmätt, ugnen påslagen i god tid, och, om det är ett riktigt ambitiöst program, en färdiggräddad paj att ta till så fort exempelbakverket satts in i ugnen. Men vem orkar laga mat på det sättet?

Det finns gånger då jag försökt vara organiserad. Läst recept. Köpt rätt ingredienser. Använt mått. Tänkt att "den här gången kommer det att bli så förskräckligt gott, bra, vackert och utsökt att jag bara kan vänta på en inbjudan från Matmagasinets redaktion så fort ryktet om min matlagning nått dem". Men nehej. Systematisk verksamhet är inte vägen till någonting gott. Vanligen blir min "till punkt och pricka-mat" tråkig, kanske lite bränd, smaklös, grå... Ja, det är som om den saknar själ. För fast jag följt receptet, så har jag inte haft speciellt roligt under processen, och det syns tydligare i resultatet, än om jag lagat mat lite sådär på en höft. Egentligen är det helt tvärtom. Har jag lagat min mat under kaosteorins premisser så blir det ofta bra. Gott.

Nu är det ju oftast så att det är jag själv som förtär maten jag lagat, så jag har inget empiriskt belägg för att min mat verkligen skulle vara godare när jag inte följer recept. Men glädjen av att laga mat på ett roligt (och kanske också korkat) sätt resulterar i att jag är lyckligare när jag äter maten. Vilket automatiskt gör den godare. Mat gör mig lycklig. Men mat med själ gör mig lyckligare. Så ett råd från mig till dig: strunta i vad man borde göra. Strunta i hur det borde göras. Gör det på ett sätt som gör dig nöjd, glad och belåten.

Avslutningsvis, om jag hade haft mitt matlagningsprogram på TV hade ni fått ta del av dessa oförglömliga råd (som provats under verkliga omständigheter):

  • För dig med frys med dörr med vakuumfunktion: Stäng dörren. Upptäck att du glömt att ta ut någonting ur frysen. Ryck kraftigt i handtaget. Detta skall inte leda till att dörren öppnas, vilket du kanske förväntade dig, utan att hela kyl och fryskomplexet välter framåt över dig. Spjärna mot den motsatta väggen i ett försök att få kylskåpet tillbaka på sin plats. Öppna kylen försiktigt, då innehållet kan ha flyttat på sig under incidenten.
  • En klassiker. Vrid på spisplattan. Gå din väg.
  • En klassiker till: Micra frusen mat, glöm maten i micron. Upptäck den nu luktande, mögliga maten i micron en vecka senare.
  • Och en specialare till alla er som har sin tvättmaskin i köket: Spill yoghurt. Spill yoghurt i den grad att det rinner ner i tvättmedelsfacket. Tvätta dina kläder.
Bon appetit!

Inga kommentarer: