fredag 22 augusti 2008

Voj snörvel


Jaha, nu är jag då hemma igen, sjuk "som vanligt". Jag satt en hel mattelektion i skolan och konstaterade sedasn att nej, detta kommer inte att gå. Så nu är jag hemma och känner mig som en skolkare istället. Fint. Det känns inte som om huvudet skulle sprängas, eller att jag aldrig mer kommer att kunna svälja, men inte är jag ju i skick heller. Näsan täppt och öm i nacken är mina främsta symptom, och så är jag trött. Inte sömnigt trött (jag har faktiskt sovit ordentligt i natt) utan ont-i-kroppen-trött. Vad gör man då? Jo, man far hem och googlar huskurer:

Bl a har följande örter visat sig ha en mycket god, väldokumenterad, effekt mot förkylning:
Röd Solhatt (Echinacea), Fläder, Lindblommor, Röllika, Timjan. Mot hosta har bl a dessa örter en vetenskapligt bevisad medicinsk verkan:
Anis, Backtimjan, Eukalyptus, Fänkål, Kamfer, Lakritsrot, Styvmorsviol Ett bra huskur vid förkylning och hosta är att koka upp vatten och låta anis och fänkål (kryddor som många har hemma) dra i 5-10 minuter. Tillsätt honung och drick flera gångerom dagen. Har man tillgång till fläderblommor kan man gärna låta dem dra med anisen ochfänkålen.

Jaha, det är ju lätt att mixa ihop något sånt i dethär tillståndet. Öh, ingen nytta av huskurer om man ändå inte har alla ingredienser. Uselt. Nåja. Nu är jag för trött för att hålla på och jomsa om det här.

Prosit.

Inga kommentarer: