måndag 17 oktober 2011

Dagens underhållning!

Nån hade postat "Pelle Hermanni":s intro på facebook, och jag blev så NOSTALGISK! Inte var det något bra program, men det var ju ett inslag i "Pikku kakkonen" och då tittade man ju på det. Åh, ljuva barndomsminnen - allt jävla skit man tittade på...


Inte nöjde jag mig enbart med ett litet fjuttigt intro. Jag fortsatte bläddra på Yles "Elävä arkisto" (Levande arkivet?) och gissa vad annat som dök upp. It all came back to me...

Ansa ja Oiva! Synd att klippena från "Nukkesairaala" inte gick att ladda upp här. Men på Elävä arkisto finns dom, och det programinslaget borde få pris för bästa introt EVER!
Finnes här: Följ länken till "Nukkesairaala osa..."

Rölli <3

Alltså jag vet att jag är världens eläväarkistonörd när ja säger det här, men Elävä arkisto har ett så underbart klipp från Rölli som heter "Röllimetsän ensimmäinen televisio": Titta på klippet här!

Rölli tittar på ett svart skynke
"Tätä ohjelmaa minä pelkään, pannaanpa pois"
Rölli tycker att det inte kommer någonting bra på TV så han bestämmer sig för att göra ett eget tv-program
"Hyvät television katsojat, esitän nyt teille... ehäm... Khh. Mitäs minä nyt oikein esittäsin?"

Alltså helt ljuvligt. Rölli är ljuvlig.

Jag har aldrig varit ett stor beundrare av finsk TV men detta är grejer man minns, bl.a. Pikku kakkonen ("Varokaa heikkoa jäätä. Hööuuum." Jag var livrädd för den uppmaningen!), Susikoira Roi, Simon taikateltta ("KIRSTIII!"), Mumin, Urpo ja Turpo, Tohelo ja Torvelo (ja Duppaduuliksi)...



Ah barndomen.

Ännu ett klipp som heter "Kiinalainen juttu". Vem minns?
Kiinalainen juttu

Ps. Enligt kommentarerna till "Varokaa heikkoa jäätä"-klippet så är de flesta som såg det som barn traumatiserade. Jag sa ju att jag var livrädd! Får fortfarande kalla kårar.

Inga kommentarer: