onsdag 14 december 2011

Sista veckan!

Nu är sista veckan i full gång!


:(


Har inte gjort någonting anmärkningsvärt på teatern i måndags och tisdags. Jag hängde lite med marknadsförarna när de arbetade (det låter som en drös och det var de denna dag: hela tre stycken! Och då är det ju viktigt att praktikanten blandar sig i med sin expertis). Var med på möten. Handlade lite för teaterns räkning. Enkelt, fast kul att ha något smått att pyssla med.

Tror att jag har julklappsläget under kontroll. I måndags var jag ute på stan och fyndade. Jag är ingen stor julklappsinköperska, men tycker att de grejer jag hittat är riktigt bra. Nu är det bara att hålla sig till julafton.


Förutom julklappar har jag hunnit agera domare på en retoriktävling här i Stockholm. Jag blev presenterad som "Improvisatör, skådespelare och student på teaterhögskolan i Finland". Nå. Det kan inte bli alla rätt varje gång. Jag satt och småflinade lite för mig själv för jävlar vilken status man får när man fått den generösa presentationen! Och här är det åter igen dags att inflika med lite egosnack. För fy fan vad jag är bra på att bedöma talare! Jag blev riktigt förvånad själv, här sitter jag med två retorikexperter i samma domarbås, och ger ändå feedback av samma kaliber! Jag har kanske inte vokabulären som får mig att låta lika proffsig som mina domarkolleger, men jag visste verkligen vad jag snackade om när jag gav mitt utlåtande (okej jag blev lite flummig i början för att jag var nervös, och en gång till i mitten när det blev dåsigt, men annars var jag duktig).


Idag har jag fått se Sci-Fi*. På scen. Improviserat. Hur coolt är inte det? Själva föreställningen är imorgon, men jag har ju den stora fördelen att även få följa med repetitioner, och fick därav se en helkvällsshow även idag. Det här blir bra hörni. Dessutom har jag fått en uppgift som jag både ser fram emot och fruktar inför: Den stora presentationen. På finska.

Allt hittar de på, de där improvisatörerna...





* Sci-Fi är en förkortning av Science Fiction. Finländare i allmänhet uttalar Sci-Fi som "SKI-FI". I Sverige uttalar man det i allmänhet "SAJ-FAJ". Egentligen borde det uttalas "SAJFI" med tanke på hur man uttalar det oförkortade uttrycket. Fatta vilken bra kombo Finland+Sverige är!

Inga kommentarer: