fredag 30 september 2011

Snaps är äkta homografi!

Den mest normala dagen ever! Jag har t.o.m. lyckats knäcka några mer eller mindre dåliga skämt! Jag börjar känna mig hemma, tror jag :) Snaps! (alltså ljudet man åstadkommer när man knäpper med fingrarna, inte den alkoholhaltiga drycken)

Något nytt och spännande har det knappast hänt, vi jobbar fortfarande med scenografi, idag har jag målat och det börjar likna något. För övrigt är det full rulle på teatern eftersom det faktiskt går enormt bra för dem, vilket ju är super att se (wow man kan livnära [=inte svälta] sig på kultur!!)! Mycket möten, vilket jag fått förstå att är svenskars specialité. Har själv varit med på ett bara för att smälta in i det svenska näringslivet...

Det blev en mysig kaffe- och pastakväll på Kungsholmen som kvällsunderhållning.

Fantastisk dag!

Imorgon nya äventyr: Uppsala!

(är det inte typiskt jantelagsfinskt att inte ha så mycket att säga när det varit en bra dag, men massor att klaga på när man haft en dålig?)

Och jo, på tal om homografi (från wikipedia):
  • "Får får får?" med betydelsen "Föder fåren ungar som också kallas får?"
  • "Var var var var var?" med betydelsen "På vilken plats befann sig varje vaksam plattfisk?"
  • "Bar barbarbarbarbar bar bar barbarbarbarbar" med betydelsen "En naken barbar, som gärna besöker barer främst avsedda för barbarer, gick omkring bärande på en annan naken barbar som också denne är en frekvent besökare av barer för barbarer." (Meningen är kanske lättare att förstå, om man lägger in några bindestreck i orden: "Bar barbar-bar-barbar bar bar barbar-bar-barbar").

Inga kommentarer: